Follow me i follow u meh!

farish izaryl @izreez

My photo
Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Malaysia
@izreez Farish izaryl Love travel!

Friday, December 12, 2008

sToRY aBOUT cat'S

cm si kuning kucin ni.tp kan all picta with my cat ade kt laptop lor..thz time i kat opis..cne tuh?:p

~~entry selingan kali nie rizz nk cte sal kucing aka cat..taw taa kucin???..klau tataw bkk kamos.muahaha..uols suke kucing taa..actually rizz teringat my cat yg hilang last 2 month..tu yg tetibe nk wat enty sal 'die' nih (cm org plak kan:P) kucing rizz ade 3 eko.comei2..nme nya kuning,putih n si tompok.huhu si tompok ni tine..die slalu kna buli ngn 2 eko lg tuh..btapa jaat kan!:p
di sini ade fakta2 tntang kucing yg menarik leh dikongsi:p
Kucing dikenali sebagai kucing bela jinak ialah mamalia karnivor kecil dari subspesis Felis silvestris catus. Ia adalah keturunan kucing liar Afrika, Felis silvestris lybica dan mungkin dijinakkan 3,500 tahun dahulu di zaman Mesir purba, di mana ia digunakan untuk menjaga simpanan bijirin daripada tikus dan roden yang lain. Hari ini kucing merupakan salah satu daripada haiwan belaan rumah yang paling terkenal di dunia.
Kucing yang
keturunannya berdaftar secara rasmi dipanggil kucing baka, kucing baka tulen atau kucing pertunjukan. Kucing baka tulen adalah kurang dari satu peratus daripada keseluruhan populasi kucing; kucing yang mempunyai baka campuran dirujuk sebagai bulu-panjang bela jinak dan bulu-pendek bela jinak.
Terdapat pelbagai
baka kucing domestik, ada yang tidak berbulu ataupun ekor, dan mereka wujud dalam beraneka warna yang berlainan dan ada juga mempunyai banyak warna. Mereka adalah pemangsa yang mahir dan diketahui bahawa mereka memburu lebih dari seribu spesies haiwan lain sebagai makanan. Mereka juga haiwan yang pintar dan ada yang berkebolehan untuk menggunakan mekanisma ringkas seperti tuil pintu atau tandas manusia, seperti yang dijelaskan dibawah. Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota. Kucing boleh dikatakan baru lagi dijinakkan, oleh itu kucing juga boleh hidup di kawasan liar dan selalunya mereka akan membentuk satu koloni kecil. Hubungan manusia dan kucing menyebabkan kucing dipuja di dalam dongeng dan legenda dari beberapa bangsa, contohnya Mesir Purba, Viking dan juga Cina

so pham taa penerangan tuh..rizz kat kl xleh bela kucing sbb tinggi kan..xkose nk bela..tp sian tgok byk kucing tbiar kat flat ni even kucin persian pon ade taw
gebu gile..tp harga cecah ribu..hmm hilang kan naya..mati akal lak nk cri ?!
whiskas..ngeh3..misai upanya..mknn whiskas diambik dri misai tuh.huhu
video kucing yg lucu huhuu

6 comments:

you are now in my zone said...

"Mereka berhubung dengan mengiau ("meow"/"miaou"), mengeluarkan bunyi 'purrr', berdesis dan juga isyarat anggota."

nuar pun mengiau gak tp nuar manusia canew tuh?

hakhakhak

*gelak guling2 lagi nih ;D

rizz said...

haha jaat taw nuuar,,,sejkeh gak:p smbil guleng2:P

RyZ4L said...

nuar miow?? grrrrrrrrrr...tuh bile kucin horny tgk nuar meow:p huhu..and i suke kucin. tp suke tgk je yg byk bulusss...bile yg kurap2 nie...dun loike so much~ hahah..harap2 blogger nama kucingkurap tak tersinggung sebab xde kene ngene ok!!:p hee...meooowww~~

ReMy said...

remy dulu suka sepak kuncing bunting tp sekarang da baik...

sekarang remy belai2 dengan penuh manja dan perasaan...

Alexandaria said...

nak kucing tuh...comeiii..
meow3..

Irine Nadia MaRceLLo said...

meowwww...chuk..chukk..chukkk..hehhe;p
love kucinnnn sgt2 n banget2~!:)